Monday 10 December 2012

REFLEKSI


PEMARKAHAN


SEMESTER 1 SESI 2010/2011
PPGPJJ SEMESTER 1 SESI 2012/2013
KPD 3026: PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN

TAJUK
                                REFLEKSI
 

DISEDIAKAN OLEH
NAMA
NO. MATRIK
NORAZIDAH BINTI MOHD ALI
D20112055490

PUSAT PEMBELAJARAN: EL-A 23 (A121 PJJ)

NAMA TUTOR E-LEARNING: DR. ABD KADIR ARIFIN

TARIKH SERAH:      NOVEMBER  2012
Pendahuluan.
Dengan nama Allah yang Maha pengasih lagi Maha penyayang, saya  memanjatkan kesyukuran atas rahmat dan kurnia-Nya, nikmat kesihatan yang tidak ternilai, dapat saya mengakhiri tugasan mengajar dengan sempurna, semua dengan izin Nya.
Rakaman pengajaran saya di bawah tajuk Ibadah tahun 4, iaitu bab bersuci daripada najis. Sebelum saya melanjutkan catatan refleksi ini, saya ingin menyentuh sepintas lalu tentang mutu rakaman pengajaran saya itu. Timbul perasaan tidak puas hati tentang visualnya yang kabur kerana berlaku kesilapan teknikal oleh rakan yang membantu saya dalam proses rakaman tersebut. Walau apapun, ucapan terima kasih tak terhingga atas pertolongan itu. Semoga Allah jua yang membalasnya.
Kekuatan.
Saya merupakan seorang guru agama yang mengajar di salah sebuah sekolah pinggir bandar. Kelas 4 Gemilang itulah nama kelas yang saya ajar semenjak perpindahan saya ke sekolah ini pada  pertengahan tahun 2011. Rata-rata murid dalam kelas tersebut berada pada tahap sederhana dan cemerlang pencapaian akademik mereka. Tetapi bagi mata pelajaran Pendidikan Islam, adalah menjadi satu kelebihan bagi murid yang mengikuti kelas agama dan Fardhu Ain bagi sebelah petang. Melalui pemerhatian dan analisis saya, Cuma terdapat dua(2) orang murid yang agak ketinggalan dalam pencapaian akademik  dan mereka juga berada pada kelas kedua(B) pada tahun tiga dahulu. 
            Kelas ini mempunyai jumlah murid seramai 29 orang iaitu 18 lelaki dan 11 perempuan. Jadi jumlah murid lelaki adalah melebihi murid perempuan. Mereka adalah anak-anak yang aktif, sukakan cabaran, kuat bercakap walaupun tentang perkara yang kurang mendatangkan manfaat dan agak keras kepala. Murid perempuannya pula adalah sebaliknya, dan ini membuka peluang seluas-luasnya kepada murid lelaki untuk membuli dan menggamatkan suasana dalam kelas.
Tajuk  Pelajaran “Bersuci daripada Najis” ini saya mulakan dengan permainan bola beracun. Apabila muzik dibunyikan bola ini akan beredar dari seorang kepada seorang murid sehinggalah muzik dihentikan. Murid yang bertuah ini akan berdiri dan bersedia untuk mendengar soalan daripada guru. Secara kebetulan pula, murid yang terlibat untuk menjawab soalan saya ini adalah antara murid cemerlang dalam kelas. Jadi harapan saya tinggi dan penuh yakin dia akan menjawab soalan saya dengan betul dan tepat.
Bagi saya, aktiviti permainan pada set induksi ini memang menyeronokkan dan menceriakan awal pembelajaran di kelas saya. Sementelahan pula sebelum ini saya amat jarang memilih aktiviti sebegini setiap kali mula masuk mengajar.  Biasanya, pada pengajaran sebelum ini, saya hanya menggunakan cara soal jawab keseluruh billik darjah kerana ia merupakan teknik yang paling ringkas tanpa memerlukan banyak persediaan awal kerana saya boleh terus bertanya soalan yang sesuai dengan maklumat yang ingin diketahui. Namun cara ini kurang menarik perhatian murid dan adakalanya semangat murid untuk mengikui pembelajaran seterusnya agak tergugat.
Berbalik kepada set induksi tadi kelihatan murid-murid seronok dan ternanti-nanti apakah aktiviti seterusnya. Saya dapat membuat perkaitan antara penyoalan saya dengan tajuk bersuci daripada najis pada hari tersebut. Walau apapun mengenai soalan yang saya kemukakan kepada murid yang terlibat dalam set induksi agak kurang berkesan. Ternyata di sini saya kurang menguasai kemahiran menyoal dengan baik . sebenarnya saya tidak menyangka bahawa murid cemerlang dalam kelas saya tidak dapat menjawab soalan saya dengan tepat. Soalan saya ialah meminta murid menyebutkan dua benda kotor yang terdapat di sekeliling murid. Jawapan yang murid tersebut berikan ialah sampah.  Jawapan sebenarnya kalau  di lihat daripada soalan yang saya kemukakan jawapan murid tersebut adalah betul bahawa sampah merupakan benda kotor. Saya seolah – olah hilang idea untuk bertanya dengan lebih lanjut (probing). Sepatutnya saya kena lebih bersahaja dalam memberikan galakan jika murid tidak boleh menjawab (promting), misalnya dengan memberi klu atau mengolah semula soalan dalam bentuk yang lebih mudah difahami. Walau apapun, akhirnya murid saya boleh menjawab dengan betul iaitu “tahi” (najis merupakan jawapan yang betul).
Sudah tentu kaedah penyoalan ini patut saya perbaiki dari semasa ke semasa untuk mempertingkatkan lagi professional keguruan saya di masa akan dating. Ini adalah kerana, bagi saya kaedah penyoalan yang betul amat membantu murid mencapai hasil pembelajaran yang dihasratkan. Secara amnya, kajian menunjukkan pengajaran yang melibatkan penyoalan adalah lebih berkesan daripada pengajaran tanpa penyoalan.(Bond, 2007)
Pada langkah seterusnya, saya memasuki fasa perkembangan tajuk pengajaran. Dalam langkah ini, saya menggunakan pertunjukkan slaid powerpoint bagi menerangkan erti najis, jenis-jenis najis dan alat-alat untuk bersuci daripada najis. Ternyata, murid-murid kelihatan tertarik dengan audio visual yang dipaparkan melalui skrin putih di makmal komputer. Saya memberikan penerangan tentang konsep najis, alat-alat bersuci, jenis-jenis najis serta hikmah bersuci daripada najis. Jenis penerangan yang bersesuaian dengan tajuk pelajaran yang saya ajar ialah Interpretatif. Penerangan interpretatif ini, saya menghuraikan maksud najis dan bersuci daripada najis serta alat-alat yang digunakan untuk bersuci. Melalui tayangan slaid powerpoint yang agak menarik saya memberikan penerangan dengan menggunakan bahasa yang mudah dan sesuai dengan aras murid sekolah rendah. Ayat yang terlalu panjang menimbulkan kekeliruan dan kekaburan kepada murid.Pada setiap penerangan ini, saya akan menyelitkan soalan-soalan yang menguji sejauh mana murid memahami penerangan saya. Di samping itu, saya membuka peluang kepada murid untuk bertanya sebarang kekeliruan dan kemusykilan berkaitan dengan aspek yang diajar.
Kelemahan.
Satu kelemahan yang dapat saya kenalpasti dalam pembelajaran berbantukan IT ini ialah kurangnya penguasaan dan kecekapan saya tentang cara mengoperasi peralatan komputer supaya PNP menjadi lebih lancar. Saya mengambil masa yang agak lama untuk menukar program bagi setiap langkah pembelajaran. Sebagai contoh dalam set induksi saya menggunakan muzik nasyid intifadha dari youtube. Pada langkah kedua pula penggunaan slaid powerpoint. Peralihan satu program kepada program yang lain memerlukan masa kerana peralatan makmal selalunya diselenggara oleh juruteknik makmal. Guru pula biasa menerima bantuan daripada mereka. Bagi mengatasi masalah ini, saya akan membiasakan diri menggunakan pengajaran berbantukan komputer di masa akan datang untuk lebih memahirkan dan meningkatkan kecekapan saya tentang penggunaannya.
Selain itu, saya dapat mengenalpasti satu lagi kelemahan iaitu adakalanya saya tidak berjaya mengekalkan tumpuan murid-murid saya sepanjang pengajaran dan pembelajaran. Murid saya mula hilang tumpuan biasanya pada langkah kedua dan ketiga pengajaran. Setelah membuat penilaian semula saya dapat mencari punca, antaranya ialah intonasi suara. Intonasi suara yang berbeza amat penting bagi menunjukkan penegasan terhadap aspek yang ingin diajar. Saya mula sedar bahawa intonasi suara saya senada sahaja serta kurang menarik perhatian dan minat murid untuk terus mengikuti pengajaran saya dengan lebih fokus. Saya perlu memperbaiki intonasi suara supaya mempunyai nada tinggi rendah yang bersesuaian . Ini memerlukan latihan yang kerap dan saya perlu mendisiplinkan  dan mengingatkan diri saya sendiri mengenai masalah ini setiap kali pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Ini menunjukkan penegasan terhadap pengajaran saya pada masa itu. Saya pasti nada suara yang mempunyai intonasi tinggi rendah yang sesuai akan mampu menarik perhatian murid.
Fasa seterusnya ialah cara-cara untuk menyucikan ketiga-tiga jenis najis iaitu mukhaffafah, mutawassitah dan mughallazah. Tayangan video menunjukkan cara menyucikan ketiga-tiga jenis najis tersebut. Saya dapati murid-murid masih keliru dengan ketiga-tiga istilah bahasa Arab tersebut. Mereka masih tidak dapat menyebut semua istilah tersebut dengan betul dan fasih. Malahan ada yang masih keliru dengan makna ketiga-tiga istilah tersebut. Apa yang perlu saya lakukan ialah  melatih tubi murid menyebut ketiga – tiga istilah tersebut sambil menterjemahkan maksudnya iaitu najis mukhaffafah (najis ringan), najis mutawassitah (najis pertengahan), najis mughallazah (najis berat). Di sini saya menggunakan kemahiran mengilustrasi dengan contoh. Contoh yang saya gunakan ialah dengan menggunakan tayangan video yang dipaparkan melalui skrin putih di makmal iaitu cara-cara menyucikan ketiga-tiganajis tersebut. Murid-murid dilihat memberikan sepenuh perhatian terhadap tayangan tersebut. Apabila tayangan video selesai saya mengajukan soalan kepada murid-murid, namun masih ada yang keliru dengan cara-cara  menyucikan najis. Saya boleh memperkukuhkan lagi sub topik ini dengan melakukan tunjuk cara menyucikan najis kepada murid- murid . Bagi memperkukuhkan ingatan murid tentang tajuk ini, aktiviti berkumpulan bagi menunjukkan cara-cara menyucikan najis boleh dilakukan. Dengan cara ini, murid-murid sendiri akan melakukan cara-cara menyucikan najis tersebut. Pengalaman tersebut pasti akan lebih memberikan ingatan kepada murid kerana mereka sendiri yang menjalani proses menyucikan ketiga-tiga jenis najis tersebut.
Seterusnya, pernyataan hikmah yang diperolehi apabila mengamalkan cara-cara menyucikan najis dengan betul. Murid-murid tidak berapa faham konsep hikmah yang diperolehi. Ada segelintir murd keliru dengan penyataan tersebut. Langkah mengatasinya ialah dengan memberikan penerangan yang jelas dan memberikan contoh apa berlaku jika kita sentiasa bersih daripaa najis? Ajukan juga persoalan apa yang kita dapat jika kita dalam keadaan kotor atau tidak suci daripada najis? Saya rasa ini adalah lebih jelas kepada murid-murid.
Kesimpulan.
Secara keseluruhannya  saya berpuashati dengan pengajaran saya. Namun saya akan sentiasa memperbaiki kelemahan-kelemahan yang telah dikenalpasti sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlaku. Saya akan berusaha mempertingkatkan tahap pengaaran saya supaya murid-murid saya lebih faham akan apa yang saya ajar. Disamping itu, tugasan mengajar saya bukan setakat murid memahami apa yang saya ajar, tetapi yang lebih jauh lagi dan paling bermakna apabila murid mengamalkan apa yang saya ajar dan praktikkan dalam kehidupan seharian mereka. Tiada yang lebih membahagiakan seorang pendidik melainkan anak-anak yang dididik berjaya menjadi insan yang berguna kepada Agama, Bangsa dan Negara.
 

No comments:

Post a Comment